Sunday, December 27, 2009

8 Cara Meluahkan Isi Hati..

Bukan senang ingin meluahkan isi hati, apatah lagi jika takut bahasa @ ayat yg dgunakan tidak kena gaya dan akn mengguris hati seseowg. Bak kata pepatah, 'terlajak perahu boleh berundur, terlajak kata buruk padahnya!' Oleh itu, kita harus menjaga tutur kata supaya apa yg ingin dluahan itu bukan saja dpt didengar dengan baik, tetapi juga tidak akn mnyakiti hati sesiapa, tidak kiralah kpd kwn mahupun kekasih. Kalo tidak berani meluahkan apa yg trbuku di hati, sudah pasti sesuatu perhubungan itu tidak dpt berjalan dengan baik, mklumlah masing2 mnyimpan perasaan. Oleh itu, jgn takut utk mnerima kenyataan, luahkan sahaja isi hatimu kpd si dia, OK!!!
PERTAMA :
Beristighfar dan berselawat ke atas Nabi agar djauhkan drpd hasutan syaitan.
KEDUA :
Trlebih dahulu hndaklah meminta maaf jika ia mlibatkan owg laen. Dan nyatakan, ini adalah luahan isi hati kamu.
KETIGA :
Boleh juga dsampaikan dalam cara yg bersahaja, seolah-olah ia tidak serius. Tetapi bg owg yg tdak mudah mnangkap maksud, hendaklah dsampaikan dlm bahasa yg lembut dan brterus terang (tidak berkias)
KEEMPAT :
Elok juga jika ada owg lain sbgai saksi, sekurang-kurangnya tidak timbul cerita lain di belakang kamu kelak. Tetapi pastikan, org itu betul2 boleh dpercayai. Bukannya si pembawa mulut!!
KELIMA :
Persekitaran yg sesuai (bukan di khalayak ramai)
KEENAM :
Sentiasa mngawal emosi!!!
KETUJUH :
Ingat, perkara itu hanya berakhir setakat itu, jangan pula kamu hebah-hebahkan kpd org lain.
KELAPAN :
Tidak dinafikan selepas kamu berterus terang orang itu akn mnjauhkan diri drpada kamu. Jangan biarkan perkara itu berlarutan krana akn berlaku permusuhan pula. Jadi, andalah yg harus memainkan peranan kerana mungkin dia merasa malu dan rendah diri. Apabila bertemu, hendaklah sentiasa menegur @ memberi salam.
p/s: ruangan ini khas for QUYA !!!
hehehehe....tok owg laen gak yg mnyimpan hati pada sesiapa...

1 comment:

  1. siot. kenapa aku baru baca post ni?! kenapa aku je? khas pulak tu? haha. aku dah redha laaa. haha. btw, thankss aa. haha. aku teharu tnpa kata. haha.

    ReplyDelete